Wat is werkgeluk? Candidate persona

Wat is werkgeluk? Candidate persona maken.

Het woordje “werkgeluk”  zoemt hier al een tijdje door de lucht. Het vliegt maar niet uit het raam en komt steeds terug in mijn gedachtes. Dit betekent dat ik er iets mee moet en daarom schrijf ik het hier van mij af. Hieronder leg ik graag uit waarom voor Jobz-on niet alleen ons eigen werkgeluk belangrijk is, maar waarom wij ook graag willen weten wat het werkplezier van iemand anders bepaalt.

Vorig jaar hebben we al eens ingezoomd op werkgeluk en wat dat precies is? Tijdens de week van het werkgeluk werd het werkgeluk onderzoek gepresenteerd en vorige maand mocht ik als Recruitment Marketeer in Groot Sneek al vertellen wat mijn eigen werkgeluk is en waarom mijn baan voor mij ideaal is.

 

                      

 

Wat is jouw werkgeluk?

Duidelijk is dat werkgeluk en een prettige werkomgeving belangrijk is. Onderzoek van Indeed geeft daarbij aan dat arbeidsvoorwaarden zoals thuiswerken, sabbatical, flexibele werktijden en werk-privé balans belangrijker worden dan het salaris, de bonus en de auto van de zaak. Tegenwoordig is de persoon achter een werknemer steeds belangrijker.

Op dit moment is de werkeloosheid erg laag. Maar, een grote groep van de werkenden is "latent zoekend", zoals dat in de recruitmentwereld heet. Zij vragen zich blijkbaar toch af: hoe combineer ik werk en privé, hoe vind ik werkgeluk of hoe vergroot ik mijn werkplezier?

Werkgeluk is voor velen belangrijk, maar is niet voor iedereen hetzelfde. Een baan heeft nu eenmaal voordelen en nadelen. Johan Cruijff zei het al eens, “elk voordeel heb zijn nadeel”. Wat een voordeel is voor de één, hoeft voor de ander nog niet een voordeel te zijn.

Persona maken

En waarom is het nu zo belangrijk voor ons om iemand anders werkgeluk te kennen en te weten wat het werkgeluk van diegene kan verhogen? Binnen recruitment marketing is het doel om de juiste sollicitanten voor een baan te krijgen. Simpel gezegd: "als recruitment marketeer verkoop je een baan". Hierbij is de persoon die je zoekt leidend. De vraag is altijd: welke kandidaat moeten we aanspreken en wat is voor die persoon belangrijk? Oftewel wat is de candidate persona van de ideale kandidaat?

Om je wervingsstrategie te bepalen maak je voor jezelf visueel duidelijk wat iemand drijft, hoe iemands leven er uit ziet en wat de behoeftes zijn. Oftewel je stelt een persona op. Zo kun je bij het bepalen van de wervingscampagne snel scannen welk wervingkanaal, online advertentie en vacaturetekst het waardevolst is voor het vinden van de juiste kandidaat. Maar wat is nou een persona of hoe maak je die?

 

               

 

Hoe maak je een candidate persona?

Een persona maken kan door je in te leven in een kandidaat en aannames te doen, maar het beste is om in gesprek te gaan met iemand uit de doelgroep en te bepalen waarom iemand werkt, waarom iemand voor de baan heeft gekozen, waarom de baan fantastisch is en hoe iemand te bereiken en te triggeren is. Dus spreek met kandidaten of met werknemers die al in deze functie werkzaam zijn.

Zo ben ik vorige week in gesprek gegaan met Kevin, een Dakdekker bij Daktechniek Terpstra, en heb ik kunnen ervaren hoe blij hij is met zijn baan waar hij tweeënhalf jaar geleden binnen kwam lopen als uitzendkracht en waar hij zich door een opleiding tot vak volwassen dakdekker heeft kunnen ontwikkelen als professional en als mens.

 

                 

 

Waarvoor gebruik je een candidate persona?

Zo is voor ons duidelijk geworden dat de ideale kandidaat dakdekker de wil heeft om te laten zien wat je kan, verantwoordelijkheid wil tonen en diens motto is, afspraak is afspraak. Tevens houdt Kevin van sociale contacten met klanten, ouwehoeren met collega’s en krijgt hij graag waardering voor zijn werk, maar geeft hij ook veel waardering terug. Wil je daarnaast werken op verschillende locaties in de buitenlucht, kwaliteit leveren, tonen hoe goed je werk is en welke strakke daken je hebt gelegd dan past deze baan je als gegoten.

Dit zijn allemaal aspecten die je niet weet als je niet in gesprek gaat met iemand uit je doelgroep. Daarom aspecten die je ook niet kunt gebruiken in je arbeidsmarkt communicatie, employer branding, vacatures en werving campagnes. Zonder deze waardevolle informatie worden teksten saai en nietszeggend en zorgen ze voor weinig enthosiasme bij kandidaten.

Heb jij ook een openstaande vacature? Ga na wie je ideale kandidaat is en vraag goed uit wat het werk inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn. Zo kun je in je vacature-uitingen laten zien wat het werk precies inhoudt, wat jouw bedrijf uniek maakt en wat als bedrijf zien je zogenaamde unique selling points zijn richting de ideale kandidaat.

Wil jij meer weten over onze “werkenbij” en employer branding dienstverlening?

Wil jij meer weten over werken bij Terpstra? Vacature Dakdekker Terpstra